Solidaritetsfond er en egen ordning i idrettslaget som skal brukes til å dekke deltakerkostnader for barn og ungdom. Solidaritetsfondet er ikke ment å fullfinansiere noens idrettsdeltagelse, men være en mulighet til for å få hjelp/støtte i en økonomisk krevende situasjon.

Formålet med Solidaritetsfondet

Solidaritetsfondet skal inkludere barn og unge der økonomi er en barriere for deltagelse i idretten, samt forebygge utenforskap og sosial ulikhet.

Kriterier for etablering av Solidaritetsfond i idrettslaget

  • Solidaritetsfondet skal være forankret med styrevedtak i egen klubb
  • Fondet skal ha egen konto eller prosjektnummer i regnskapet
  • Behandling av evt. søknader skal skje f.eks. i eget utvalg, i styret eller daglig leder. Prosessen bør være minst mulig byråkratisk.
  • Det skal ligge logo og en snarvei til informasjon og søknad på klubbens hjemmeside. Logo vil idrettslaget motta fra Bodø idrettsråd.

Hvordan synliggjgøre Solidaritetsfond i idrettslaget; 

Målet er at Solidaritetsfondordningen er godt kjent i klubben og blant klubbens medlemmer. Tips til synliggjøring: 

  • Klubben skal informere om ordningen på Facebook/ sosiale medier.
  • Send ut jevnlig informasjon om klubbens Solidaritetsfond til alle trenere/ lagledere/ foreldrekontakter. 
  • Søknadskjema skal ligge lett tilgjengelig og åpent for alle.
  • Informer om klubbens Solidaritetsfond på alle fakturaer som sendes ut.
  • Informer om Solidaritetsfond til alle nye medlemmer i klubben, vektlegg informasjon for nye foresatte til de aller yngste i klubben.
  • Har klubben klubbambassadør som jobber mellom klubb og familie skal han/hun være godt informert om ordningen.
  • Solidaritetsfondordningen og økonomiske barrierer i idretten bør være gjentatt tema på klubbens foreldremøter/ trenermøter/ styremøter/ årsmøte etc.

Solidaritetsfond er et bidrag for å leve opp til idrettens egen visjon «Idrettsglede for alle»